donderdag 15 januari 2009

Wie is Jan-Willem ter Avest?

Mijn naam is Jan-Willem ter Avest (1962). Van 2002 tot medio 2008 werkte ik als perswoordvoerder voor Rabobank Nederland en sinds kort als manager duurzame mobiliteit bij de afdeling marketing Concepten van het Directoraat Particulieren. Ik ben getrouwd met Hilde. We hebben een zoon Timon en wonen in het Utrechtse dorp Odijk.

Sporten doe ik vrijwel m’n hele leven. Ik speel waterpolo in heren 3 van BZC Brandenburg in Bilthoven. Verder doe ik aan sportduiken, spinnen en pak ik zo nu en dan de mountainbike. Als perswoordvoerder ben ik regelmatig mee geweest naar de Tour de France en andere wielerevenementen. Tot begin 2008 kwam het er niet van om zelf eens op de racefiets te stappen. Toen een teamgenoot mij uitnodigde om samen met zijn team Het Wiel is Rond mee te doen aan de Alpe d’HuZes heb ik geen moment getwijfeld en ‘ja’ gezegd. Ik beloofde minimaal één keer naar boven te rijden, maar uiteindelijk ging ik vijf keer de berg op en af. Sindsdien gaat mijn racefiets overal mee naar toe en rijd ik iedere zondag met een groepje fanatiekelingen een rondje van tachtig à honderd kilometer over de Utrechtse Heuvelrug. In het parcours nemen we zoveel mogelijk klimmetjes mee.

Meedoen aan Alpe d'HuZes is een bijzondere ervaring. Het is prachtig en ontroerend om meer dan 500 mannen en vrouwen – ieder zo met z'n eigen beweegreden om mee te doen - de berg op te zien ploeteren. Uiteindelijk met één doel voor ogen: jezelf overwinnen en daarmee zoveel mogelijk geld inzamelen om daarmee familie, vrienden of onbekenden te helpen die verschrikkelijke alles vernietigende ziekte, kanker, te helpen overwinnen.

Maar dat is het niet alleen! Ook de sfeer rondom de beklimming is zo onvoorstelbaar bijzonder. Geen dure marketingcampagnes, geen overhead en andere kosten. Werkelijk iedereen draagt zijn steentje bij om dit evenement te laten slagen. De kracht van Alpe d’HuZes zit hem volgens mij dan ook in het strikte anti-strijkstok beleid. Al het geld dat wordt ingezameld komt voor 100% ten goede aan het onderzoek en de preventie van kanker.... En dat moet ook en dat zou eigenlijk altijd zo moeten zijn. Toen ik in 2008 besloot om mee te doen, was deze aanpak voor mij de doorslaggevende reden.

Door zelf te fietsen en sponsors te werven, wil ik een actieve bijdrage leveren. Mijn doel is in 2009 tenminste 6 x de Alpe d'Huez op en af te fietsen. Momenteel heb ik te kampen met een vervelende knieblessure, maar ik ben van plan niet op te geven en op 4 juni 2009 in de vroege morgen om 5 uur met of zonder kniebrace van start te gaan en deze Franse Alpenreus op te fietsen: opgeven is immers geen optie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten